Katalogi stron www to dobre narzędzie dla pozycjonerów. Pozwalają łatwo i niewielkim kosztem pozyskać cenne linki. To także skuteczny sposób na dotarcie do szerszego grona potencjalnych klientów, którzy szukając usług, towarów i contentu przeszukują internetowe katalogi.
Katalogowanie stron – na czym polega?
Profesjonalne katalogi stron zawierają wykaz witryn internetowych, pogrupowanych w kategorie tematyczne, wraz z krótkim opisem charakteryzującym daną stronę. Katalogi mogą być ogólne lub tematyczne, automatyczne lub uzupełniane ręcznie, moderowane i niemoderowane, i oczywiście wyższej lub niskiej jakości. Liczne katalogi zebrane zostają w spis katalogów, ułatwiający poruszanie się po ich zawartości.
Katalogi ułatwiają użytkownikom internetu odnajdywanie interesujących ich witryn. Ich rola była duża w latach 90. i na przełomie wieków. Z czasem, wraz z upowszechnianiem się wyszukiwarek takich jak Google popularność katalogów jako miejsc, w których poszukuje się informacji, zmalała. Pojawiła się za to inna ich użyteczność, które jest szeroko wykorzystywana przez pozycjonerów – katalogi internetowe stanowią źródło łatwych do pozyskania linków, które bezpośrednio przekładają się na pozycję strony docelowej w wynikach wyszukiwania.
Oczywiście, znacznie wyższą wartość mają katalogi moderowane, zawierające wyselekcjonowane witryny, i płatne. Trudno bowiem oczekiwać, że ktoś za darmo zadba o pozycję naszej witryny.
Katalogi firmowe moderowane przez firmę pozycjonującą uzyskują dobre wyniki w wyszukiwarce, nie ma na nich spamu, duplikujących się treści czy bezwartościowych linków. Umieszczanie adresu w katalogu, który staje się śmietniskiem, nie ma najmniejszego sensu – takie zbiory zazwyczaj wykluczane są z wyników wyszukiwania.